9f16c940357e47f4828282170ce5e5ce-kopi+2.jpg

Referater - 2017-2023

Generalforsamling april 2023

Referat af generalforsamling i Sletten Beboerforening søndag d. 30. april 2022 kl.  17.00 – 19.00.

Til stede fra bestyrelsen var:

Formand: Stefan Johannesen

Næstformand og kasserer: Claus Schellerup

Bestyrelsesmedlemmer: 

Ane Jessen

Kirsten Thøgersen

Bent Claudi Lassen 

Christian Probst

Suppleant:

Bettina Bové

Dagsorden for mødet:

1) Valg af dirigent, bestyrelsen indstiller Camilla Højsted 

2) Formandens beretning v. Stefan Johannesen 

3) Kassereren aflægger revideret regnskab v. Claus Schellerup

4) Arbejdsplaner for det kommende år 2023 v. bestyrelsen

  • Ny Lokalplan for Sletten 

  • Affaldssortering 

  • Moleudvidelsen 

  • Sociale fællesskabs aktiviteter (fællesspisning, loppemarked, fastelavn, julefakkeloptog mm.)

5) Kontingentfastsættelse, bestyrelsen foreslår uændret kontingent på 200 kr.

6) Indkomne forslag

Bestyrelsen har ingen forslag. Forslag som ønskes behandlet på generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest d. 16. april 2023.

7) Valg af bestyrelse

  • Blandt bestyrelsesmedlemmerne er Ane Jessen, Christian Probst og Stefan Johannesen på valg. Ane Jessen ønsker ikke genvalg, men Christian Probst og Stefan Johannesen stiller gerne op til genvalg til bestyrelsen. 

  • Der er 1 suppleantpost ledig. Charlotte Knudsen er på valg

  • Der er 1 ledig post til revisor og 1 ledig post som revisorsuppleant, Birgit Wichmann stiller gerne op til genvalg som revisor, og Camilla Højsted stiller gerne op til genvalg som revisorsuppleant 

  • Der er 1 ledig post til bevaringsudvalget efter Bo Kristiansen, hvis periode er udløbet. Bestyrelsen udpeger Bo Kristiansen til udvalget. 

8) Evt.

Referat:

Ad 1): Camilla Højsted blev valgt som dirigent. Dirigenten startede med at spørge om de var indsigelser mod at indkaldelsen var udsendt én dag senere end det fremgår af vedtægter. Der var ingen indsigelser, så generalforsamlingen kunne fortsætte.

Ad 2): Stefan Johannesen berettede om arbejdet i bestyrelsen i året der gik. Formandens beretning findes på hjemmesiden slettenby.dk. 

Formandens beretning blev taget til efterretning med applaus.

Ad 3): Claus redegjorde for regnskabet og melder om at medlemstallet i beboerforeningen er steget; nu er 100 ud af 120 husstande medlemmer. Regnskabet findes på vores hjemmeside. Opfordring fra kassereren: Tilmeld opkrævningen til betalingsservice, det reducerer foreningens omkostninger til udsendelse af girokort.

Spørgsmål om hvorvidt MobilePay kan blive en mulighed. Her var svaret at det er væsentligt dyrere end betalingsservice – så ikke noget der umiddelbart overvejes.

Regnskabet godkendt med applaus.

Ad 4): Arbejdsplaner for det kommende

Ny lokalplan: Undergruppe i bestyrelsen arbejder på opdatering (ser bl.a. på krav til vinduestyper (koblede versus termo), regler for varmepumper, præcisering af farver for huse og træværk etc.). Bevaringsudvalgets erfaringer med uklare/manglende præciseringer i nuværende lokalplan vil blive inddraget.

Bestyrelsen præsenterer forslaget for Beboerforeningen når det er klart, inden vi sender til kommune.

Affaldssortering: Administrationen har valgt at indstille til Natur, Miljø og Bæredygtig udvalget at der opstilles beholdere til de tre fraktioner, plast, pap og metal på havnen i overjordiske beholdere. Altså ingen delvist nedgravet beholdere. Derudover vil renovation skrive ud til samtlige beboere med tilbud om at man kan få den tredje affaldsbeholder til de sidste tre fraktioner. En enkelt af de tilstedeværende udtrykte en interesse for den 3. beholder.

Det behandles på udvalgsmøde 15/5 – hvor bestyrelsen vil søge om foretræde for at fremlægge hvorfor vi mener nedgravede beholdere er eneste rigtige løsning (fokus på pænere visuelt indtryk på havn og i gadebilledet).

Der kan ikke udarbejdes en integreret løsning Erhverv og privat på havnen. Det er to adskilte sager set fra et kommunalt perspektiv.

Moleudvidelsen: Bestyrelsen afventer en endelig afgørelse fra Trafikstyrelsen. De høringsberettigede (som er få husstande) vil efterfølgende have 14 dage til at komme med indsigelser. Hvis der gives tilladelse, er sidste ankemulighed via domstolene.

Et par tilstedeværende sejlere udtrykte sig positivt overfor moleforlængelsen.

Sociale fællesskaber: Det har været vanskeligt at få fællesspisningen i gang igen. Men på generalforsamlingen var der flere der bød ind på at stå for en fællesspisning efter sommerferien. Det blev taget rigtig godt imod, og efter generalforsamlingen blev der aftalt yderligere (vi afventer dato, og sender den ud).

Bestyrelsen har emner der kunne komme op ifm fællesspisninger, formidlet af udefrakommende: Brandrisiko/-forebygge, førstehjælp, bevaringsværdige huse.

Der blev ifm fællesspisning foreslået: Madkurve til egen familie; Låne kroens 1. sal med let mad? Sejlklubben/kabyssen med ny forpagter. Det må være op til fremtidige arrangører at finde koncept fra gang-til-gang.

Der blev også foreslået strandfest. Dirigenten konkluderer at der er ideer nok – nogen skal tage ejerskab

Så var der lige klager over husets akustik.

Loppemarked: Bliver 11. juni kl. 11-14. Der efterlyses mere reklame for arrangementet. Bettina Bové efterlyser hjælpere til det praktiske blandt foreningens medlemmer (ingen umiddelbar tilmelding). Gamle bannere ligger måske hos Ulla Hjort.

Ad 5): Der var flertal for uændret kontingent på 200 kr.

Ad 6): Ingen forslag indkommet.

Ad 7): 

Bestyrelsen: Peder Nielsen (Gl Strandvej 148B) meldte sig som kandidat. Peder blev valgt, og Stefan Johannesen samt Christian Probst blev genvalgt.

Suppleanter: Ingen meldte sig til den ledige post efter Charlotte Knudsen – så pt er der kun én suppleant (Bettina Bové). Bestyrelsen forsøger at finde en suppleant til den ledige plads. 

Revisor: Birgit Wichmann blev genvalgt

Revisorsuppleant: Camilla Højsted genvalgt.

Bevaringsudvalget: Bestyrelsen har udpeget Bo Kristiansen for en 2-årig periode (2. periode, første 2021-2023). Desuden er Helle Hornemann i 2022 udpeget for en 2-årig periode. Da Helle Hornemann i 2024 har siddet i bevaringsudvalget i alt 8 år skal ny person udpeges i 2024 jf. vedtægter.

Ad 8): 

Der blev talt om bevaringsudvalgets ansvar og beføjelser – ikke mindst de 2 af beboerforeningen udpeget. Det er vigtigt at vide at det er kommunen der træffer endelige beslutninger. Bevaringsudvalget kommer kun med indstillinger. Og beboerforeningens medlemmer tager udgangspunkt i gældende lokalplan og administrationens udmelding om noget er tilladt eller ej.

Der blev spurgt til bopælspligt og de mange tomme boliger (som primært anvendes som sommerhuse). Claus oplyser at en bopælspligt i givet fald er 6 måneder + én dag. Så det vil ikke forhindre tomme huse. En tilstedeværende oplyste at der i lokalplan står noget om helårsbeboelse. Det vil blive studeret ifm opdatering af lokalplanen.

Stefan afsluttede Generalforsamlingen med at sige en stor tak til Ane for indsatsen som bestyrelsesmedlem, og til Charlotte for indsatsen som suppleant.

Referent: Christian Probst

Ane Jessen