9f16c940357e47f4828282170ce5e5ce-kopi+2.jpg

Referater - 2017-2023

Generalforsamling 2021

Referat generalforsamling i Sletten Beboerforening

Søndag d. 13. juli 2021, kl. 17.00 i Foreningshuset Strandlyst

  1. Valg af dirigent

Camilla Højsted vælges og giver ordet videre til Formanden.

  1. Formanden aflægger beretning for det forløbne år 2020.

Stefan Johannesen gennemgår bestyrelsens arbejde i det forløbne år, jvf. formandens beretning nedenfor.

Efterfølgende bliver beretningen godkendt, men punktet omkring trafik og parkering giver anledning til en række kommentarer og spørgsmål:

  • Kommentar om, at der henvises til parkering ved skolen.

  • Kommentar om at øge sikkerheden med hajtænder ved opkørsel fra havnen. Bestyrelsen anfører, at kommunen er opmærksom på dette forhold.

  • Spørgsmål om der er givet tilladelse de placerede sten langs Gl. Strandvej? Bestyrelsen svarer, at det er der ifølge kommunen ikke.

  • Spørgsmål om vi selv kan foranledige hastighedsmåling og kriterierne for vejchikaner? Bestyrelsen svarer, at vi vil undersøge muligheden for at iværksætte en trafikmåling, men at vi som udgangspunkt kan få indflydelse på indretning af næste trafikmåling. Bestyrelsen supplerer, at vejchikaner i form af bump kan være en udfordring i forhold til æstetik og lokalplan.

  • Kommentar på, at nuværende brostensvejchikaner ikke er rare for cyklister, og at vejen trænger til at blive repareret.

  • Kommentar på, at vejbump giver støj, og at dette bør tages med i betragtning.

  • Spørgsmål om der kan etableres gennemkørsel forbudt? Bestyrelsen svarer, at kommunen er blevet spurgt om dette, men at det næppe kan lade sig gøre, da det er en offentlig vej.

  • Spørgsmål om vi kan sætte en seddel i ruden på biler, der har parkeret ulovligt? Bestyrelsen svarer, at vi påtænker at lægge en standardseddel på hjemmesiden, som den enkelte kan printe ud og bruge.

  • Kommentar på, at biler i forhold til beredskabs- og vejloven ikke må spærre for indgang til boliger, gangsti og gang areal.

  • Spørgmål om der må køre busser igennem Sletten set i lyset af, at Per Arnoldi skulpturen er kommet i Visit Denmark og sikkert vil give anledning til mere trafik. Bestyrelsen svarer, at busser gerne må gerne køre igennem Sletten, men at vi er opmærksomme på at rette henvendelse til busselskaber og også til GPS udbydere, der unødigt leder ruter igennem Sletten.

  1. Kassereren aflægger revideret regnskab for 2020 (se her).

Kassereren beretter, at vi har 71 medlemmer i foreningen. Indtægterne udgjorde 14.200 kr. og udgifter 3.708 kr. Herefter er årets resultat et overskud på 10.492 kr. Aktiver udgør 134.784 kr. og egenkapitalen 130.809 kr.

Betaling vil snart kunne foretages via PBS betalingsservice.

Regnskabet godkendes.

  1. Formanden fremlægger arbejdsplaner for det kommende år.

Foruden fortsat fokus på de områder, formanden nævnte i beretningen, vil bestyrelsen fortsætte visionsarbejdet for Sletten. Dette blev påbegyndt i en åben møderække for beboere i Sletten i efteråret 2019, og udskudt på grund af Coronarestriktioner.

Fokus vil være på tre nye tiltag, som samlede størst interesse på møderne:

  • Strandlysts indretning og aktiviteter

  • Fællesspisning med foredrag/aktivitet

  • Arrangementer, f.eks. fisketure, madkurv på stranden, m.v.

Bestyrelsen inviterer til at deltage i de nye tiltag. I forhold til indretning af Strandlyst har kommunen stillet et beløb til rådighed.

Affaldshåndtering bliver et andet fortsat væsentligt område for bestyrelsens arbejde, hvor vi er i tæt dialog med kommunen. Vores strategi er at minimere antallet af affaldsbeholdere pr. husstand, men der er flere udfordringer, herunder placering af eventuelle fælles containere. Bestyrelsen har tilbudt kommunen, at bidrage til finansiering af en fællesløsning.

Bestyrelsen vil indkalde til fælles møde i beboerforeningen omkring affaldshåndtering, når der findes en afklaring af mulighederne.

Forelæggelse af arbejdsplaner gav anledning til følgende kommentarer/spørgsmål:

  • Bemærkning til indretningen af Strandlyst, kan vi gøre noget ved akustikken?

  • Spørgsmål om reglerne for det udendørsareal omkring Strandlyst? Bestyrelsen svarer, at det vil der blive fulgt op på med kommunen.

  • Spørgsmål om hvorvidt vi selv kan aflevere dele af sorteret affald på containerpladsen. Bestyrelsen svarer, at kommunen retter ind efter en Folketingsbeslutning, så der er næppe plads til individuelle løsninger.

5) Fastsættelse af kontingent for 2021

    Bestyrelsen foreslår uændret kontingent på 200 kr. årligt. Hvis foreningen anmodes om at bidrage økonomisk til en fælles løsning af affaldshåndtering, kan der blive behov for at foreslå et højere kontingent.

6) Behandling af indkomne forslag, ændringer m.v.

Bestyrelsen er kommet med forslag til ændringer af vedtægterne, der er lagt ud på foreningens hjemmeside.

Forslaget giver anledning til følgende bemærkninger/spørgsmål;

- Spørgsmål til hvordan punkt 8.6 i de nye vedtægter skal forstås. Bestyrelsen svarer, at der kun kan være én stemme pr. husstand, og at det for et erhvervsdrivende medlem kan være en ansat.

- Bemærkning om at valgbarheden bør indskrænkes yderligere og at der er forskel på, om man er beboer eller interessent. Bestyrelsen svarer, at det i vedtægterne er angivet, hvem der kan være medlem, og at det blandt de erhvervsdrivende kun er Sletten Kro.

Da der er indsigelser omkring punkt 8.6 i vedtægterne, fortages herefter følgende to afstemninger

  1. De samlede nye vedtægter, bortset fra punkt 8.6

  2. Kun punkt 8.6

Begge punkter vedtages, og herefter er de nye vedtægter i deres helhed vedtaget.

7)  Valg af bestyrelse, suppleanter samt revisorer

Bestyrelsen består af følgende:

Stefan Johannesen (på valg – villig til genvalg)

Lone Retoft 

Lina Wichmann

Ane Jessen (på valg – villig til genvalg)

Bettina Bove (som suppleant indtrådt i bestyrelsen på Henrik Hassings plads)

Ole Gotthardt (på valg – ønsker ikke genvalg)

Suppleanter:

Catherine Bondo Palmqvist  (på valg – villig til genvalg)

Stefan, Ane og Catherine genvælges. Som nyt bestyrelsesmedlem indtræder Christian Probst, Gl. Strandvej 137A, og som ny suppleant indtræder Charlotte Knudsen, Gl. Strandvej 151A.

Som revisor genvælges Birgit Wichmann, og som suppleant genvælges Camilla Højsted.

Derudover er der én ledig plads i Bevaringsudvalget, idet Lina Wichmann ønsker at udtræde. Bestyrelsen udpeger to medlemmer, som ikke behøver at være fra bestyrelsen. Bo Kristiansen, Gl. Strandvej 202A melder sig som kandidat til den ledige plads.

7)  Eventuelt

Ingen emner tages op.


Herefter takker dirigenten for god ro og orden, hvorefter Formanden for beboerforeningen inviterer til grill i haven.


Referent: Ole Gotthardt


Formandens beretning

I den forgangne periode, har bestyrelsens hovedopgaver drejet sig omkring parkeringsudfordringerne, trafikken gennem byen, den kommende affaldssortering og en opdatering af foreningens vedtægter.

Parkering og trafik i byen er et vedvarende problem, og selv om man gerne så det forbedret, er der desværre ikke nogen hurtig løsning på dette. Vi har haft både virtuelt og fysisk møde med kommunens folk på området, og vi har vendt forskellige tanker og muligheder med dem. Resultatet af det fysiske møde den 3. maj i år, er i korte træk som følger:

  • En opmærkning af parkeringspladser vil være ufordelagtigt, da reglerne på området kræver, at der kun må være 2 pladser i forlængelse af hinanden. Derved opstår der en masse mellemrum som ikke kan benyttes til parkering, og antallet af pladser vil derfor reduceres.

  • Seneste trafikmåling er fra august 2017, og ifølge den, er hastigheden i gennemsnit 16 km/t. Vi har alle en opfattelse af at denne hastighed er væsentlig højere, og kommunen planlægger en ny måling indenfor det næste år. På baggrund af målingen fra 2017, giver en hastighedsbegrænsning på 30 km/t ikke mening. Antallet af lastbiler blev målt til 35 stk per døgn, men dette forventes at være højere i dag.

  • Udlægning af sten og andre forhindringer skal have tilladelse af kommunen. Der er ingen regler der tilsiger, at man ikke må parkere foran havelåger mv. og private skilte om parkering forbudt er heller ikke gældende.

  • Kommunen har ikke planer om at opstille ladestandere til elbiler på hverken havnen eller Peder Mads, da de forventer at den teknologiske udvikling inden længe muliggør hurtigladning på tankstationerne.

Sortering af affald bliver snart udrullet her i Sletten. Vi har været i dialog med kommunen omkring mulighederne, da det umiddelbart kommer til at betyde rigtig mange flere skraldecontainere her i byen. Betina vil fortælle mere om dette om lidt.

Foreningens vedtægter er blevet gennemlæst, da der var nogle uklarheder og uhensigtsmæssigheder. Bestyrelsens forslag til ændringer ligger på foreningens hjemmeside og hvorvidt dette forslag skal indføres, skal vi stemme om senere.

Forrige års visionsproces affødte flere gode initiativer, som der stadig arbejdes videre på. Lone vil fortælle om dette om lidt også.

Bestyrelsen følger naturligvis planerne for moleudvidelsen tæt. Status er her, at havnens rådgiver, NIRAS, har fremsendt en VVM-redegørelse, men at de stadig mangler at svare på en række spørgsmål, som styrelsen stillede i efteråret. Så pt. står sagen altså stille.

Alt i alt har det været et konstruktivt år, hvor bestyrelsen har være involveret i flere store og igangværende sager. Desværre er der på bl.a. trafik/parkering og affaldsområdet ret firkantede regler, som ikke nødvendigvis understøtter vore ønsker. 

Regnskab Beboerforening Sletten 2020 - Underskrevet.jpg
Regnskab Beboerforening Sletten 2020 - Underskrevet 1.jpg
Ane Jessen